Kráľovstvo Mačiek

19. září 2007 v 20:14 | barbi |  uvod
Kráľovstvo Mačie
V roku 1995 vypustilo štúdiu Ghibli do obehu celovečerné dielo s mierne melancholicky pôsobiacim názvom "Whsiper of the Heart". Snímok bol natočený podľa knižnej predlohy "When You Listen Closely" (manga-ka Aoii Hiiragi), ktorý jednoducho, avšak so značnou hĺbkou predložil tuctovému divákovi svojský, vo veľkej miere pomerne komplikovaný, pohľad na obyčajný život mladého dievčaťa píšuceho príbeh svojho detstva. Boli to práve predposledné minúty zasadené do sveta ľahkej fantasy, ktoré v roku 1999 využilo vyššie uvedené štúdio vo svojom mini projekte nazvanom ako inak, než "Cats project".
Na začiatku sa plánovala len krátka 20 minútová one shot story, kde si japonský mág Miyazaki vyžiadal účinkovanie troch kľúčových postáv: mačacieho baróna Humberta von Gikkingen-a, pažravého kocúra Mutu a mysteriózny starožitný obchod. Podnet vytvoriť čosi nové, od začiatku netradične rozprávkové, bez značne špecificky hlbokej myšlienky a hlavne vymaňujúce sa zo stereotypu všetkých Ghibli-ho diel, vyšiel zo strany diváckeho publika, ktoré si jednoducho zamilovalo nevšedný preliv medzi fikciou a realitou v jednom z komerčne úspešných japonských animovaných filmov.
Pretože sa takmer nič nezaobíde bez značných komplikácií i tu, na začiatku novej éry, vzniká problém lokálneho rozmeru. Kým dejová línia klasickej snímky zachytáva v osudových minútach Shizukinu budúcnosť, má sa naplánový projekt uberať úplne iným smerom. Kompromis, ktorý prijala geniálna hlava japonského štúdia však padol na úkor divákov a ortieľ smrti, inak interpretovanej ako najslabšie dielo štúdia Ghibli v jeho bohatej histórii, definitívne podpísalo zverenie režisérskej stoličky málo skúsenému Hiroyukimu Moritovi, ktorý mal možnosť do tej doby pracovať len na snímke z roku 1999 "My neighbors the Yamadas." Hoci sa obaja poprední členovia najslávnejšieho japonského štúdia všetkých čias snažili ponechať v teraz už 45 minútovej snímke spojitosť medzi ideológiou mladej manga-ky Hiiragi a odlišne zostavenej kompozície "Cats project", nepriniesol im tento nečakaný experiment očakávaný úspech. Kráľovstvo mačiek zapadlo prachom...
Tak, ako to už v rozprávkach chodí, i tu sa všetko začína mierne pojaponštenou frázou: "Kde bolo, tam bolo"... vytvorená husia koža je varovným signálom, že niečo nie je v poriadku, no i napriek tomu sa snažíte prichádzajúci skepticizmus zahnať pozitívne zidealizovanými myšlienkami, ktoré nasmerujú všetky negatívne sily ku skrytému japonskému esu v rukáve - ku koncu. Práve ten býva v každom jednom diele (bez apelu na úroveň a kategóriu: brak vs filmový fenomén), vhodný povšimnutia a dosť často ukojí zvrátené chute nejedného gurmánskeho fanatika.
Výnimka potvrdzuje pravidlo, hlboký povzdych a príval sĺz bohužiaľ nespôsobila prešpikovaná emotívna scénka, ale definitívne potvrdenie prvého dojmu utvoreného v priebehu necelých piatich minút. Hoci v rukách kŕčovite zvierate obal, ktorý s potešením hlása akciu i bohatosť dabingu, cítite akési prázdno, pomocou ktorého by sa mohol definovať celý spád filmu.
Hoci sa plachá Haru stratila v Kráľovstve mačiek... napriek tomu, že sa mačací barón spolu so svojím priateľom Mutom snažia nevydarený nástup na scénu premeniť na jej záchranu... nobles vystrieda klišé, ľad zmrazí úsmev na tvári a čaro rukopisu zvaného Ghibli ktosi práve udupal na smrť.
Teraz vám možno bude jasné, prečo sa všetko v čínskej filozofii točí okolo rovnováhy. Veď absencia určitého dôležitého špecifika, má niekde svoj kladný protipól - zachová sa tak vopred vykreslená harmónia prezentovanej snímky a snáď naivného diváka naveľa neodradí zotrvať pri filme dokonca. Kráľovstvo mačiek ju nadobudlo práve v grafickom spracovaní a hudobnom doprovode. Práve zaň môžeme s hlbokou 90 stupňovou poklonou poďakovať Yuhimu Nomimu, skladateľovi výlučne v službách štúdia Ghibli - vinného toť umelca za poetickú backrgound music z Whisper of the Heart.
Práve tieto dva, pre niekoho málo dôležité, prvky dávajú zranenému egu pocítiť, že čaro skrytej mystickosti sa aspoň na pár osudových sekúnd prinavrátilo späť, čím oživilo nielen dávno nevydarené vyumelkované postavy, ale i na začiatku odhalenú dejovú líniu v istých ledva prežívajúcich statiach, a tak sa narýchlo prestrihané momenty zaodeli do naivného detského sna, neskôr vyúsťujúceho v nežnú realitu.
A tak Kráľovstvo mačiek oprávnene nepatrí do oblasti zvanej " bestsellerova čerešnička na torte". Zrejme preto, že všetko to, čo na začiatku márne hľadáte, na konci akoby ste hľadať ani nezačali. Aj keď ponechávajúc si bežný štandard kvázi Ghibliovskej produkcie, prelomové čiastky a nastolenie prevratu sa napriek ušľachtilej myšlienke, prepadli kamsi pod hranice estetična a samotné rozprávky si nie vždy vyžadujú náročnosť krájateľnú po kúskoch. Sú ľahké, nadnesené, opradené pavučinkou fantázie a snové. No a kompromis, ktorý zapríčinil mierny úpadok celkom sľubnej snímky sa tentokrát učinil neuvážene, čo spôsobilo, že čierna listina kasových prepadávkov sa i v ázijskej oblasti animovaného filmu z Ghibli production začala pomaly zapĺňať...
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama